Fokus på megatrends: GEZE i tidsalderen for den digitale transformation
Tomislav Jagar er medlem af GEZE's bestyrelse, hvor han er ansvarlig for området salg. I dette interview afslører han, hvordan GEZE står overfor den digitale tidsalders udfordringer som en traditionel virksomhed.
Besøgende på BAU-messen kunne se og mærke en ændring i virksomhedens image udadtil. Helt konkret, hvordan ville du definere en nyorientering af GEZE-brandet, Hr. Jagar?
Ja, det er sandt. Du kan tydeligt se ændringerne på den førende arkitekturmesse BAU i München. Vi præsenterer os selv som lys, moderne og åben, helt i tråd med vores værdier: Vi har dedikeret os selv til at skabe bygninger, hvor mennesker gerne vil bo. Vi er også et brand, du kan røre ved og messen er i bogstaveligste forstand et berøringspunkt for alle. For os betyder det også partnerskab. Privat og professionelt interagerer vi med alle besøgende på samme måde uanset om de er kunder, partnere eller potentielle kunder. Alle kan røre ved vores produkter, opleve kvaliteten og selvfølgelig stille spørgsmål.
Det betyder altså for GEZE, at produkterne spiller hovedrollen?
Ja, selvfølgelig. Vi er en virksomhed med stærke rødder inden for håndværk og kvalitet. I dag er vi også blevet en international virksomhed, der arbejder i komplekse og dynamiske miljøer. Og vi har gentagne gange bevist vores evne til at ændre os og følge med tiden i vores nu 150 års historie. Vi har evnen til at reagere fleksibelt på alle behov og alle vores kunders og partneres ønsker. Det starter med, at vi lytter og prøver at forstå. Ud over individuelle produkter tilbyder vi også skræddersyede pakker og specialtilpassede løsninger.
I vores over 150 års historie har vi gentagne gange bevist vores evne til at ændre os og reagere fleksibelt på vores kunders skiftendes behov.
Tomislav Jagar, administrerende direktør for salg hos GEZETomislav Jagar, administrerende direktør hos GEZE © Katrin Fiedler / GEZE GmbH
Hvad betyder det for jeres salgsstrategi?
Det er vores mission at yde støtte til bygninger hele vejen igennem deres livscyklus. Det betyder ikke kun, at vi leverer produkter til kunderne, men også råd og støtte. Vi arbejder hårdt for hele tiden at komme med fleksible løsninger, du kan stole på. Vi betragter os selv som en alsidig og integreret udbyder af løsninger, der virkelig forstår værdien af netværk for det konkrete projekt.
Apropos netværk: Hvad betyder digitalisering for jeres sektor?
For os er digitalisering en attitude. Det handler ikke kun om teknologi og værktøj. Mest af alt handler det om kommunikation og digitale former for samarbejde. Teknologi følger behovet, ikke den anden vej rundt. Samtidig monitorerer vi den digitale verden meget nøje. Vi tager højde for, hvilken rolle vores produkter kan spille og udvikler spændende ideer for fremtiden. Men vi betragter ikke digitalisering som et mål i sig selv. Vores kunder og brugere skal nyde godt af den. Vi kan heller ikke se bort fra det følsomme aspekt ved digitalisering såsom datasikkerhed og databeskyttelse.
Digitalisering begynder med tænkning. Det handler ikke kun om teknologi og værktøj. Mest af alt involverer det kommunikation og nye former for samarbejde.
Tomislav Jagar, administrerende direktør for salg hos GEZESå du har en meget holistisk tilgang til byggeri og bygninger?
Ja, fordi vi er overalt i hele verden. Og vi går verden i møde med åbne øjne. På baggrund af vores mange års erfaringer har vi sat os som mål at følge megatrends, som er i vores kunders interesse. Bæredygtighed, urbanisering, smarte bygninger – det er ikke bare tomme ord for os. Med vores løsninger har vi sat os som mål at finde konkrete svar på disse udfordringer. Vores ultimative mål er at skabe ansvarlige bygninger, hvor folk vil bo.