GEZE-løsninger sikrer komfort, barrierefri adgang og design på Nationalbiblioteket i Riga, Letland

I centrum af den smukke lettiske hovedstad spejler Nationalbibliotekets fantastiske bygning sin facade i floden. Tegnet af Gunnar Birkerts Architects, Gelzis -Smith/ Arhetips , rejser bygningen sig i en næsten majestætisk form af en bjergtop. Facaden er dækket af glas og spejler flodens vand tilbage til land.

Letlands Nationalbibliotek

Letlands Nationalbibliotek i Riga

Denne ekstraordinære bogreol rummer cirka 7000 bøger på 50 sprog fra hele verden.

Letlands Nationalbibliotek er vært for en 56.000 kvadratmeter stor bogsamlinger og var klar til offentlighedens brug i 2014, efter en 5 års byggeperiode. Bibliotekets samling omfatter i dag mere end 5 millioner titler, inkl. omkring 18.000 manuskripter fra 1300-tallet op til moderne tid. Nationalbiblioteket er et centrum for teoretisk forskning og praktiske analyser af aktiviteterne i lettiske biblioteker, hvilket sikrer biblioteket og informationstjenesten til Letlands Parlament.

Samarbejde og kvalitetsprodukter er nøglen til succes

Slimdrive SL NT indgangsdør

De dobbelte glasskydedøre i indgangen er udstyret med GEZE Slimdrive SL NT.

I Letland har den lokale GEZE salgsingeniør, Gvido Musperts, arbejdet tæt sammen med arkitekterne for at levere de nødvendige løsninger til både komfort, barrierefri adgang og design.

De flotte dobbelte glasskydedøre i indgangen er udstyret med GEZE Slimdrive SL NT. Rørelsessensorer sørger for, at dørene åbner automatisk, når gæsterne nærmer sig. Dørene er naturligvis også udstyret med sikkerhedssensorer i henhold til EN 16005.

"Dette er en offentligt tilgængelig bygning, som bruges af folk i alle aldersgrupper", fortæller Gvido Musperts, "Det er af stor betydning, at folk føler sig både velkomne og trygge, når de går gennem de automatiske døre. Hos GEZE sørger vi altid for, at løsningen er i overensstemmelse med det højeste sikkerhedsniveau for brugerne, i henhold til EN 16005. Selvom dørdesignet skal integreres i det åbne og lette bygningsmiljø, skal også stabiliteten og holdbarheden af dørdrevene være i toppen. Til dørene her i Nationalbiblioteket i Riga, er der brug for dørdrev som klare en høj åben-og lukke-frekvens, og her er GEZE-drevene virkelig pålidelige."

Over alt i bygningen er der også installeret mange dørlukkere fra GEZE. Dørlukkerne er installeret på glasdørene fra gangene ind til mindre kontorlokaler og tilgængelige læsesale. TS 4000 dørlukkerne samt TS 5000 ISM er installeret på enkelt- og dobbeltdøre i flugtvejsmiljøet i hele bygningen. "GEZE-dørlukkerne er populære i Riga." siger Gvido Musperts. "I denne bygning var det af særlig betydning, at designet var så rent og stilfuldt, som det er. GEZE dørlukkerne er dog kendt for den høje kvalitet og gode funktionalitet i hele markedet, hvilket betyder, at du vil se rigtig mange GEZE dørlukkere mange steder i denne hovedstad, også hvor design ikke er lige så vigtigt." fortæller han.

Sikkert design af automatiserede vinduer

Spindle drive E 250 NT.png

Automatiske vinduesdrev E 250 NT, som er tilsluttet til bygningens brand- og røgventilation.

En af de mere specielle installationer er på tagvinduet. Dette anvendes både som udgang til taget ved vedligeholdelsesarbejde og til udluftning i tilfælde af røg og brand. GEZE har her leveret det automatiske vinduesdrev E 250 NT, som er tilsluttet til bygningens brand- og røgventilation.

Vi arbejdede sammen med arkitekterne fra dag ét og hjalp med at finde de bedste løsninger, der matchede både design og anvendelighed i bygningen.

Gvido Musperts, GEZE salgsingeniør

Produktliste