Smart, bæredygtig og barrierefri - sådan kommer fremtidens hotel til at se ud

Hotelkompetencecentret i Oberschleissheim nær München er noget særligt på den tysktalende hotelscene: Her vises alle områder på et hotel - fra hotelværelser i forskellige kategorier til en fuldt funktionsdygtig bar, lobby og køkken - i testtilstand på et stort udstillingsareal. Arkitekter, planlæggere, hotelejere, forpagtere og investorer kan finde informationer om koncepter inden for hotel- og restaurantbyggeri fra en lang række producenter og udveksle ideer i ro og mag - væk fra de sædvanlige messer. GEZE-løsninger bruges også her, og vi får værdifuld feedback om brug og håndtering af vores produkter. Sonja Zdiarsky, vores Global Account Manager og ekspert i hotelbranchen, diskuterer trends i hotel- og restaurantbranchen med de to ansvarlige for HKZ, Julia von Klitzing-Peter og Christian Peter, hvad der kendetegner smarte hoteller, hvilke behov gæsterne og medarbejderne har, og selvfølgelig hvordan GEZE-produkter kan være en hjælp.

"Smart Hotel" er trenden i hotelbranchen

S.Z.: Begrebet "smart hotel" er ikke til at komme udenom i øjeblikket. Hvad tror du, det betyder, og hvilke andre tendenser dominerer hotelbranchen i øjeblikket?

Christian Peter: Det er tydeligt, at næsten alle taler om netværk og automatisering i hoteldriften. Udtrykkene "smart hotel" eller "fremtidens hotel" høres ofte i den forbindelse. Smart Hotel handler om at udstyre et hotel med kunstig intelligens for at optimere styringen og effektiviteten af hotellets drift og dermed på den ene side forbedre servicen på hotellet og på den anden side spare omkostninger. Men vi synes at det såkaldte smarte hotel eller fremtidens hotel allerede findes; det burde faktisk hedde "nutidens hotel". Det skyldes, at se3lvom de fleste digitaliseringsløsninger allerede er tilgængelige, så udnyttes potentialet endnu ikke fuldt ud, da netværk og dermed kommunikationen mellem de enkelte opgaver stadig er problematisk. Hovedårsagen er, at de enkelte opgaver ikke er tænkt og planlagt sammen fra starten, men bliver tilføjet for sent og derfor ikke længere kan indgå i overvejelserne vedrørende byggeriet. 

Hotelkompetenzzentrum

Dørlukkere og andre GEZE-produkter i live test: I hotelkompetencecentret har vores kunder mulighed for at opleve alle produkter. © GEZE GmbH

S.Z.: Hvordan skal planlægningen af et smart hotel se ud, så netværket fungerer?

C.P.: Arkitekter, indretningsarkitekter, men også de respektive specialplanlæggere for opvarmning, klimaanlæg, sanitet, ventilation, brandsikring osv. er involveret i byggeprocessen. De skal komme i kontakt med hinanden på et tidligt tidspunkt, ideelt styret via licitationen. Ellers er de tekniske systemer som regel inkompatible bagefter - simpelthen fordi der findes et stort antal forskellige systemer og protokoller. Ideelt set skal systemerne derfor være interoperable.

S.Z.: Det kan vi absolut bekræfte. De tekniske systemer fungerer bedst med god planlægning og tidlig koordinering mellem alle involverede. Det lægger vi stor vægt på ved vores projekter. Hvilke fordele ser du for den hotelansvarlige i etableringen af intelligente hoteller?

C.P.: Et af de vigtigste incitamenter for at skabe et netværk af bygningsteknologi på hotellet er bæredygtighedsaspektet, eller for at være mere præcis, . energieffektiviteten Den hotelansvarlige har brug for præcise data om energiforbruget for f.eks. at kunne udligne eller fordele spidsbelastninger. For eksempel kan han ikke reducere strømmen til kaffemaskinen om morgenen, men han kan bruge bygningsintelligens til at fortælle tørretumbleren, at den skal skifte fra 90 % til 60 % varmeeffekt eller endda flytte hele tørreprocessen til nattetimerne. Samtidig kan netværk øge komforten og sikkerheden i bygningen ved at optimere bygningens processer. For eksempel gennem automatisk ventilation eller barrierefrie dørløsninger, der dog garanterer et højt sikkerhedsniveau for gæsterne på ethvert tidspunkt, for eksempel i tilfælde af brand, samt mulighed for fjernadgang til statusovervågning eller adgangskontrol. Til disse mange små applikationer har vi brug for et bygningsstyretekniksystem, som de enkelte systemer kan integreres i. Løsninger som netværksplatformen myGEZE Control, der kan bruges til at integrere dør- og vinduesmotorer i et bygningsstyresystem, er naturligvis nærliggende.

Bæredygtig hoteldrift

S.Z.: Vi vil snart forbinde de eksisterende døre i hotelkompetencecentret med myGEZE Control. Så kan både dørene og andre virksomheders produkter integreres i et bygningsstyresystem, og fordelene kan demonstreres live for de besøgende. Det gør teorien lidt mere håndgribelig og er den store fordel ved hotelkompetencecentret. Hvilke andre tendenser ser du i hotel- og restaurationsbranchen, når vi bevæger os væk fra teknologien?

J.v.K.: Ud over teknologien er der fokus på gæsternes forskellige behov. Hvad forventer mine gæstegrupper, hvad værdsætter unge mennesker måske i modsætning til den nuværende målgruppe? Spørgsmålet om bæredygtighed er ved at blive et fokuspunkt for især den yngre generation. I den forstand, at et bevidst valg af bæredygtighed og regionalitet er en ny form for luksus. På den ene side kommer bygningsautomation som nævnt på tale for at gøre driften af et hotel mere bæredygtig, men kravene går videre end det. Begrebet luksus har ændret sig fuldstændigt. Før i tiden betød luksus store, overdådige og rigt møblerede værelser og rum; i dag er det modsatte mere sandsynligt, dvs. enkelt, minimalistisk og funktionelt design. Ud over bæredygtighed er barrierefrie hoteller også et populært emne. Verdensturistorganisationen (UNWTO) anslår, at markedet for tilgængelig turisme udgør omkring 15 procent af de samlede globale turismeudgifter. Dette tal forventes at stige yderligere, efterhånden som flere og flere lande og destinationer forbedrer deres tilgængelighed. Tilgængelighed berører ikke længere kun mennesker med handicap, men også ældre rejsende, børnefamilier eller blot gæster, der rejser med deres bagage. Alle har gavn af tilgængelige hoteller.

Især for den yngre målgruppe er et bevidst valg af bæredygtighed og regionalitet den nye form for luksus.

Julia von Klitzing-Peter, ekspert i generation Y/Z på Hotelkompetencecenter

S.Z.: Hvad betyder tendensen til bæredygtige og barrierefri hoteller helt konkret for hotelværelserne?

J.v.K.: At jeg f.eks. har meget færre møbler. Møblerne skal være gennemtænkte og begrænset til det allermest nødvendige. For eksempel kun små sidebokse, et kompakt skrivebord og en bagagebærer og ikke så meget andet - alt sammen i én farve, i ét materiale og helst fra regionen uden lange forsyningskæder. Og alt dette i et ideelt, behageligt og roligt indeklima. Det er her, de installerede produkter, såsom GEZE-dørlukkeren TS 5000 SoftClose eller GEZE ActiveStop, kommer ind i billedet for at forhindre, at dørene lukker uden støj. Tilgængelighed på hotellet starter ved indgangsdøren, for eksempel med automatiske skydedøre som Slimdrive SL NT eller karruseldøren Revo.PRIME, og fortsætter på hotelværelserne. For eksempel er tilstrækkeligt brede gennemgangsdøre til kørestole, skridsikre gulvbelægninger og digitale kommunikationsmedier i lokalerne vigtige for inklusionen. Det gode er, at alle disse tiltag ikke kun skaber barrierefrie hoteller, men også øger komforten for gæsterne.

S.Z.: Hotellets gæster kræver bæredygtighed, men hvordan kan man få dem til selv at handle mere bæredygtigt, især når det gælder energi- og vandforbrug?

J.v.K.: Der er nu nogle meget smarte ideer til, hvordan man kan motivere hotelgæster til at være mere økonomiske og spare på ressourcerne. Vi ser en interessant udvikling i retning af gamification, især hos GenZ. For eksempel kan gæsterne vinde "mønter" for deres ressourcebesparende adfærd, som de så kan bruge på gratis morgenmad. Det er også interessant for den hotelansvarlige, fordi morgenmaden betaler sig selv - gennem de kilowatttimer elektricitet eller liter vand, der spares. Især for de store hotelkæder er sådanne belønningsprogrammer en god måde at opbygge kundeloyalitet på. Men det, jeg har brug for til det – og det er her, cirklen slutter – er selvfølgelig et netværk af systemer og en høj grad af digitalisering.

Barrierefri hoteller muliggør robotisering

Hotelkompetenzzentrum

Hotelkompetencecentret handler ikke kun om brandsikring, lydisolering og flugtvejssikkerhed - det handler også om "Predictive Maintenance". For eksempel skal dørlukkeren ikke serviceres, lige på det tidspunkt hvor konferencegæsten har booket mødelokalet. © GEZE GmbH

S.Z.: Bortset fra hotelejer og gæst - hvordan påvirker tendenser i hotelbranchen hotellets personale? 

C.P.: Naturligvis har emnet bæredygtighed også en indvirkning på arbejdsgiverens mærke. Det er i stigende grad sådan, at det for medarbejderne handler mindre om penge og mere om formål og balance mellem arbejdsliv og privatliv. Jeg foretrækker at arbejde på et hotel, der har en bæredygtig drift, og som hotelansat sætter jeg pris på faste arbejdstider og pålidelige hvileperioder. Og det placerer os lige midt i den mangel på kompetencer, der har ramt hotel- og restaurationsbranchen siden COVID-pandemien. Men en anden tendens, som vi endnu ikke har talt om, er en hjælp her: robotisering. Man kan allerede i dag bruge robotter på mange områder – ligesom på fremtidens hotel - hvis man har de tekniske muligheder. I øvrigt er robotter også glade for barrierefrie hoteller. Det er netop derfor, det er så vigtigt for os og hele branchen at arbejde sammen med teknologipartnere som GEZE. Hvis rengørings- eller servicerobotten for eksempel skal bevæge sig fra rum til rum, har jeg brug for dørautomatikker, som ideelt set styres via bygningsautomatiseringssystemet, for eksempel for at holde dørene åbne på bestemte tidspunkter og lukke dem på andre tidspunkter, når robotterne er inaktive. I de fleste tilfælde ved hverken den hotelansvarlige, fabrikanten eller arkitekten, hvordan denne kommunikation kan fungere - det er tekniske eksperter som GEZE, der har den viden. Vi kan gennemgå og præsentere gæsterejsen i vores usability-laboratorium. 

Systemerne skal ikke kun kommunikere med hinanden, de enkelte opgaver skal også koordinere med hinanden. Vi deler denne "Connecting Expertise, Building Solutions"-tilgang med GEZE.

Christian Peter, grundlægger og initiativtager til Hotelkompetencecentret

S.Z.: Så hvorfor er der indtil videre realiseret så få smarte hoteller med robotter?

C.P.: Det skyldes igen det store antal systemer og protokoller - og i sidste ende usikkerheden om, hvilket system der vil vinde i sidste ende. For hvem har lyst til at investere i noget, hvis man ikke ved, om det stadig er på markedet om 10 eller 15 år? Og mange har simpelthen ikke tid til at følge med i de eksponentielt fremadskridende innovationer - emnet AI har også bidraget til accelerationen på dette område. Udveksling af ideer er afgørende for beslutningsprocessen. Med Hotelkompetencecentret skaber vi en stabil platform for denne udveksling - og vi er glade for, at GEZE er en del af denne diskussion blandt eksperter!

Det er vi også glade for! Mange tak for den interessante samtale, fru von Klitzing-Peter og hr. Peter, men først og fremmest for det gode partnerskab og den fælles interesse i at drive hotelbranchen fremad.